Svenska 2

First-Alphabets1

 

Välkomna till svenska kurs 2. Kursplanen beskriver vilka kunskaper ni ska få tillfälle att utveckla under kursen. Den beskriver också vad undervisningen ska behandla och de krav som finns för olika betyg.

Mål för första arbetsområdet

  • Kunna beskriva skriftspråkets betydelse för den mänskliga kulturen och civilisationen
  • Kunna beskriva och ta ställning till en vedergällningsteorin (lex talionis) och det tanken om nåd i nya testamentet.
  • Kunna diskutera kring berättelsen om Abraham och Isak utifrån begrepp som tro, mening och absurditet.
  • Kunna diskutera kring Platons idévärld utifrån begrepp som verklighet och lycka (Nikomachiska etiken).
  • Kunna beskriva handlingen i Iliaden och Odysséen översiktligt.
  • Kunna diskutera betydelsen av den antika etiken för människor idag (begrepp som moira, hybris och arete.)

Varför skriver människor?

Om skriftspråkets betydelse. Inledande om nya och gamla testamentet, den hebreiska traditionen, här.

Under lektionen beskrivs följande:

  • Texter har stort inflytande på mänsklig verksamhet och civilisation. Före skrivkonsten går den mänskliga utvecklingen väldigt långsamt. I och med skrivkonstens spridning mångdubblas det mänskliga vetandet.
  • De första texterna får ett enormt inflytande på inriktningen på de mänskliga kulturerna. I västerlandet får de grekiska författarna och tänkarna med Platon i spetsen ett inflytande som knappast kan överskattas.
  • De första texterna blir i själva verket centrala när det gäller hur kulturerna får sin form. Bibeln och grekernas skrifter har inflytande på etik, filosofi och även vetenskap rakt fram till våra dagar. På samma sätt är det med de stora verken i kinesisk, japansk och indisk kultur, etc.
  • I vår diskussion om kommunikationens villkor konstaterade vi också att den muntliga kommunikationen för med sig närhet, känsla, personlighet men att kommunikationen inte är bestående. Den skriftliga kommunikationen däremot lämpar sig för informationsöverföring över stora avstånd och även om det går att uttrycka känslor (i till exempel poesin eller romaner) så är texten särskilt lämplig för känslofri, objektiv och intellektuell reflektion. Texten består också över tid.

 

Abraham och Isak och det absurda

Klassiskt etiskt problem, berättelsen om Abraham och Isak som Kirkegaard skrev om. Hur ska man få berättelsen? Är det mer rätt att lyda än att göra det goda? All etik syftar mot att det ska bli gott. Problemet är att man inte vet om en enskild handling är god, på sikt.

Kirkegaard löser – i korthet- dilemmat i berättelsen med att tänka sig att Abraham TROR PÅ Gud (FAITH, dvs litar på att allt Gud säger leder till det goda (dvs inte döda Isak)), men Abraham TROR (BELIEVE) att han måste lyda Gud och döda sin son och gör därför som Gud säger. En subtil begreppsdistinktion med en liten paradox för att klara sig ur dilemmat.

En tanke som framkommer i diskussionen om berättelsen om Abraham och Isak är att man behöver ha en erfarenhet av det absurda och att då kan vi möta Gud. Även de sekulära existentialisterna tror att människan behöver erfara det absurda för att förstå vår situation och det är först då vi kan ta ställning till vår situation. Dvs saker som att det jag gör inte kommer lämna något avtryck eller i värsta fall kommer få motsatt verkan. Att trots detta välja att TRO eller att välja att se en MENING, skapa en, där ingen finns.

Abraham och Isak

Nedan målning av Rembrandt av scenen där ängeln ingriper när Abraham ska döda Isak.

300px-Rembrandt_Harmensz._van_Rijn_035

Uppgifter

Vad drar du för slutsatser om gamla testamentets och nya testamentets etik?

Lyssna på Teologiska rummet om Abraham och Isak. Vad drar du för slutsatser av programmet?

4 reaktioner till “Svenska 2”

  1. Vi lade märke till att det nya testamentet är mycket mera nådigt och tillåtande än vad det gamla testamentet. Man berättar mer som en saga istället för att säga till bestämt hur man ska göra i de olika situationerna. Nya testamentet vill att man ska fundera ut det själv och inte följa instruktioner.

    Gilla

  2. Inom det gamla testamentet hade man mycket stor respekt för sina nära och kära och de andra människorna runt omkring. Det kan vara t.ex mamma, pappa, syskon och främlingar. Om man hade syndat en gång så blev det dödsstraff från gud. Om man blev en hebreisk slav då skall personen tjäna henne i 6 år. Man hade också en större plikt att förtjäna det man får av gud. Det är mera strikt än det nya gamla testamentet.

    Men, inom det nya testamentet har man mer rätt att tolka lagarna än på det gamla testamentet. Om en person slår en annan då straffas han inte med dödsstraff, utan vi lär honom istället att det är fel med hjälp av en avgift eller fängelse. Det är det hela nya testamentet går ut på, att förlåta- och hjälpa andra på ett sätt som gör att de förändras.

    Gilla

  3. I det gamla testamentet så var man brutal, man hade en annan syn på människors värde. Slavhandling var okej så länge man följde dem uppsatta reglerna. Dem hade brutala straff, för brutala handlingar, men också brutala straff för mindre saker. Ett exempel är: 2 Mos 21:15 Den som slår sin far eller mor skall straffas med döden. Och: 2 Mos 21:17 P Den som förbannar sin far eller mor skall straffas med döden. Medan vi inte ser detta som okej i dagens samhälle, straffar vi det inte med döden. I det nya testamentet så tror man mer på förlåtelse.

    Gilla

  4. Teologiska rummet om Abraham och Isak:

    Mina slutsatser kring programmet är de religösa världsbilderna, befolkade av gudar, änglar, andar, själar, mirakler och andra typer av fenomen, tycks inte vara trovärdiga för teologerna, utan som en myt. Vad jag tror teologerna försöker göra också är att trycka ned religion till etik och hur man vet det kunde man avlyssna från programmet: semantisk och hermeneutisk sätt i ”detta är en paradox”, ordet paradox betyder orimligt. Teologerna sa också att själva berättelsen om Abraham kunde inte vara sann för att det finns ingen bevis på det och de tror också att Abraham inte heller fick ett meddelande från gud att döda sin son.

    Gilla

Lämna ett svar till Johan C Te15 Avbryt svar

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: